Monday, January 23, 2012

JANGAN SESEKALI CUBA MENCELUP SAHSIAH ORANG LAIN...

Assalamualaikum,, ya sahabiah. khaifa halukum? moga kalian semua sentiasa di bawah rahmat dan kasih sayang-Nya. Insya-Allah. hari ni ana nak berkongsi dengan kalian apa yg ana dah baca. moga bermanfaat buat kita semua. Allahumma Ameen.

"Dan bagi tiap-tiap umat ada arah (kiblat) yang masing-masing menujunya; oleh itu berlumba-lumbalah kamu mengerjakan kebaikan."                                       [Surah Al-Baqarah : ayat 148]

"Dan Dialah yang menjadikan kamu khalifah di bumi dan meninggikan setengah kamu atas setengah yang lain beberapa darjat." [Surah Al-An'am : ayat 165]

"Sesungguhnya tiap-tiap satu puak (di antara mereka) telah mengetahui tempat minumnya masing-masing." [Surah Al-Baqarah : ayat 60]

   Tiap-tiap manusia mempunyai kelebihan, potensi dan bakat yang tersendiri. Dan salah satu keagungan Baginda Rasul adalah kemampuannya untuk menempatkan tiap-tiap sahabatnya sesuai dengan kemampuan, bakat dan kesediaan mereka yang tersendiri. Ali misalnya ditempatkan pada kedudukan kehakiman. Mu'az dalam masalah keilmuaan, Ubay dalam bidang yang berkenaan Al-Quran, Zaid dalam masalah Faraidh, Khalid bin Walid dalam masalah jihad, Hassan dalam masalah puisi, dan Qais bin Thabit dalam hal pidato.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
"Menempatkan wewangian di tempat pedang tentu sangat berbahaya sebagaimana pedang ditempatkan di tempat wewangian."
-------------------------------------------------------------------------------------------------------

   Menyatu serta hanyut dalam sahsiah orang lain pada hakikatnya adalah bunuh diri. Memakai baju sahsiah orang lain adalah satu pembunuhan yang terancang.

   Satu daripada tanda-tanda dan fenomena kebesaran Allah adalah perbezaan sifat yang ada pada manusia dan sahsiah yang mereka punyai serta perbezaan bahasa dan warna kulit mereka. Abu Bakar dengan kelembutan dan sahsiahnya yang pengasih sudah memberi manfaat bagi umat dan agama. Umar dengan sikapnya yang keras dan keteguhannya sudah membangkitkan Islam dan pemeluknya. Dengan kata lain, menerima dengan penuh kerelaan anugerah dan pemberian yang ada pada diri anda, merupakan suruhan. Sebab itu, kembangkanlah, tumbuhkanlah dan dapatkanlah manfaat darinya.

"Allah tidak memberati seseorang melainkan sekadar apa yang terdaya olehnya." [Surah Al-Baqarah : ayat 286]

   Taklid buta dan terlalu mudah melebur ke dalam sahsiah orang lain merubakan penguburan hidup-hidup terhadap bakat yang Allah berikan, pembunuhan terhadap kemahuan, dan penghancuran sistematik terhadap sahsiah penciptaan manusia itu sendiri.


JUST BE YOURSELF ^^,



*BE YOU,, NOT THEM*


p/s : sumber dari buku La Tahzan karya Dr. 'Aidh Bin Abdullah Al-Qarni.
" JADILAH DIRI ANDA SENDIRI BUKAN DIRI ORANG LAIN "

No comments:

Post a Comment